廻向の文此れより事起るなり - This is the origin of the prayers for transference of merit for the deceased.
今 日蓮等の類い 聖霊を訪う時 法華経を読誦し 南無妙法蓮華経と唱え奉る時 題目の光 無間に至りて 即身成仏せしむ、廻向の文(えこう の もん)此れより 事 起るなり、法華不信の人は 堕在無間(だざいむげん)なれども、題目の光を以て 孝子 法華の行者として訪わんに 豈(あに)此の義(こ の ぎ) に 替わる可しや
御義口伝 序品七箇の大事 第五・下至阿鼻獄の事(712頁)
通解(意訳)今、日蓮とその門下が、聖霊を弔う際に、法華経を誦読し、南無妙法蓮華経と唱え奉る時、題目の光は無間地獄まで至って、即身成仏させることができるのである。回向の勤行・唱題も、生死に関係なく、同じように聖霊も仏に成るという原理から起きたものである。
また、法華経に不信を持ち退転したり、謗法を犯したりした人は、無間地獄におちて苦しまなければならないが、孝行しようとする遺族の方が法華経の行者となり、南無妙法蓮華経と唱え、題目の光で追善供養して差し上げれば、この原理にかわりなく、抜苦与楽(ばっくよらく・苦しみを抜き、楽しみを与える事)ができるのである。
English Translations
" Point Five, the words “[the light . . .] reaching downward as far as the Avīchi hell” "
: Chapter One: Introduction
Now when Nichiren and his followers perform ceremonies for the deceased, reciting the Lotus Sutra and chanting Nam-myoho-renge-kyo, the ray of light from the daimoku reaches all the way to the hell of incessant suffering and makes it possible for them to attain Buddhahood then and there.
This is the origin of the prayers for transference of merit for the deceased.
Even if persons who had no faith in the Lotus Sutra have fallen into the hell of incessant suffering, as practitioners of the Lotus Sutra their filial offspring may offer them the ray of light from the daimoku.
How could this principle [of the daimoku enabling one to attain Buddhahood] be any different than it is in the case of persons who have faith in the sutra?
"The Record of The Orally Transmitted Teachings" Part 1, P 17
参考文献:「御書をひもとく」「英語で学ぶ御書」 第三文明社
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"
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