一偈の人乃至題目を唱うる人・如来の使なり - who chants the daimoku, is the Thus Come One’s emissary.
経に云く「能説此経.能持此経の人・則如来の使なり」八巻・一巻・一品・一偈の人乃至題目を唱うる人・如来の使なり、始中終すてずして大難を・とをす人・如来の使なり。
四条金吾殿御返事[源遠長流御書]
(1181~1182頁)
弘安元年9月
通解(意訳)(1181~1182頁)
弘安元年9月
法華経法師品第十に「能く此の経を説き、能く此の経を受持する人は仏の使いである」と説かれている。つまり、法華経の全八巻、一巻、一品、一偈でも読み上げる人(現代での勤行)から、南無妙法蓮華経の題目だけを唱える人まで、法華経を受持している人は如来の使いである。さらに信心を始めた時、それからの人生の途中、そして臨終の最期まで、生涯、妙法を捨てずに、どのような大難を受けても信心を貫き通す人は如来の使いである。
English Translations
" The Farther the Source, the Longer the Stream "
The sutra states that one who “can preach this sutra” or who “can uphold this sutra” is “the envoy of the Thus Come One.”
In other words, one who embraces the eight volumes, or a single volume, chapter, or verse, of the Lotus Sutra [ This applies to present-day Gongyo ], or who chants the daimoku, is the Thus Come One’s emissary. Also, one who perseveres through great persecutions and embraces the sutra from beginning to end is the Thus Come One’s emissary.
"The Writings of Nichiren Daishonin", Vol.1, p 942
[ --- ] is liberal translation
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参考文献:「御書をひもとく」「英語で学ぶ御書」 第三文明社
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"
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