元品の法性は梵天・帝釈等と顕われ元品の無明は第六天の魔王と顕われたり - which reveals that both good and evil are inherent even in those at the highest stage of perfect enlightenment.




本文
 
法華宗の心は一念三千(いちねん さんぜん)・性悪性善(しょうあく しょうぜん)・妙覚(みょうかく)の位に猶(なお)備われり(そなわれり)
元品(がんぽん の)法性(ほっしょう)は梵天・帝釈(ぼんてん・たいしゃく)等と顕われ(あらわれ) 元品の無明(むみょう)は第六天の魔王と顕われたり

治病大小権実違目(997頁) 弘安元年6月
通解(意訳)
 
法華経の根本である、
一念三千の法門に人の心(境涯)の善悪を照らせば、善のも悪の心も、本来人の心の本性に備わっているものである。そのため、仏の境涯を開いたとしても、心の本性が消える訳ではなく、あらゆる側面(一念三千)がそのまま備わっているのである。
この法理によって、善心によって開かれた法性には、梵天・帝釈天等の諸天善神の加護が顕れ、無明に陥った悪心には第六天の魔王が顕れるのである。
 
 
English Translations


" The Treatment of Illness "

 
 The heart of the Lotus school is the doctrine of three thousand realms in a single moment of life, which reveals that both good and evil are inherent even in those at the highest stage of perfect enlightenment. 

[ Even if you reach the state of the spiritual enlightenment, so the true character of the heart doesn't go off. All resolutions at the heart are equipped just as it is. ]
 The fundamental nature of enlightenment manifests itself as Brahmā and Shakra[ and protection of the all gods and Buddha god of justice.]
  whereas the fundamental darkness manifests itself as the devil king of the sixth heaven.


"The Writings of Nichiren Daishonin", Vol.1, P 1113
* [ --- ] is liberal translation



参考文献:「御書をひもとく」「英語で学ぶ御書」 第三文明社
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"



御書をひもとく
英語で学ぶ御書
The Writings of NICHIREN DAISHONIN Vol.1
The Writings of NICHIREN DAISHONIN Vol.2



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