魔の習いは善を障えて悪を造らしむるをば 悦ぶ事に候 - It is the way of the devil to delight in obstructing good and in causing the production of evil.



本文
法華経の行者をば 第六天の魔王の必ず障うべきにて候、十境の中の魔境 此れなり
魔の習いは 善を障えて悪を造らしむるをば 悦ぶ事に候、強いて悪を造らざる者をば 力 及ばずして 善を造らしむ
又 二乗の行をなす物をば・あながちに怨をなして善をすすむるなり、 又 菩薩の行をなす物をば 遮つて 二乗の行をすすむ
是 後に 純円の行を一向になす者をば 兼別等に堕すなり
ほけきょうの ぎょうじゃをば だいろくてんの まおう かならず ささう べきにて そうろう、
じっきょうの なかの まきょう これなり
まの ならいは ぜんを ささえて あくを つくらしむるをば よろこぶことに そうろう、しいて あくをつくらざる ものをば ちから およばずして ぜんを つくらしむ
また にじょうの ぎょうを なすものをば・あながちに あだを なして ぜんを すすむるなり、また ぼさつの ぎょうを なすものをば さえぎって にじょうの ぎょうをすすむ
この のちに じゅんえんの ぎょうを いっこうに なすものをば けんべつとうに おとすなり
常忍抄
じょうにんしょう
[稟権出界抄]
ほんごんしゅっかいしょう
(981頁)
建治3年10月
(1277年)
通解(意訳)
法華経の行者のことを、第六天の魔王が必ず妨げるのである。
天台大師が顕した「摩訶止観」にある、魔事境がこれにあたり、仏道修行の障げとなる種々の現象が起こるのである。
魔の習癖は、善い行い(善行)をしようとする者を妨げて、悪事をさせるのを悦ぶことにある。どうしても悪事を行わない者には、力が及ばずに善行をさせるが、天界・人界の六道(十界のうち、地獄界・餓鬼界・修羅界・人界・天界)に留まった善行をさせ、仏法と縁させないよう邪魔するのである。
また、法華経以外の小乗仏教(自分だけの悟りを得ようとする、声聞・縁覚界の仏教)の修行をする者には、ひたすら恨んで、仏法にまで及ばない天界・人界の善行をさせ、大乗仏教(他人にも悟りを得させようとする、菩薩界の仏道修行)をする者には、それを邪魔して、より劣った二乗仏教の修行をすすめる。
そして最後に、一切衆生に皆等しく仏性があると説いている、真の仏法である法華経を、説法通りに修行をする者には、法華経に別の教えや我見の解釈を加えたり、法華経の解釈を誤ったりした大謗法の邪法に堕とし、大悪を犯させようとするのである。

魔とは、こうして最高の善行である即身成仏をなんとしても妨げて、その人の生命境涯を下へ下へと堕とそうとするのである。

英語で御書
Gosho in English
The votary of the Lotus Sutra is certain to be obstructed by the devil king of the sixth heaven. Among the ten objects of meditation, this corresponds to the object of diabolical functions [ by the Great Concentration and Insight. ].
It is the way of the devil to delight in obstructing good and in causing the production of evil. Concerning those whom he cannot force to perform evil acts, he is helpless and is capable only of allowing them to create good.
Those who carry out the practices of the two vehicles, he hates unreservedly; he urges them to perform a lesser good.
Those who carry out the practices of the bodhisattva, he hinders by encouraging in the direction of the practice of the two vehicles.
And lastly, if there is someone who practices the pure and perfect teaching exclusively, he will topple that person into the perfect teaching that is combined with the specific teaching.
" The Third Doctrine "
"The Writings of Nichiren Daishonin", Vol.1, p. 856
in October, 1277.

[ --- ] is liberal translation.
Interpretation (liberal translation) 
The Demon Lord of the Sixth Heaven always interferes with the Lotus Sutra.
Various phenomena occur that prevent Buddhist training.
The devil's habit is to disturb those who try to do good and to make them do evil things.
For those who practice the Lotus Sutra, which is the true Buddhist method, according to the preaching, they add another teaching or interpretation of the Lotus Sutra to the Lotus Sutra, or misunderstanding to the Lotus Sutra. and make that person fall into great evil.

In this way, the devil tries to prevent the human being who is attaining to the buddhahood, and to bring down the life of the person.

Gosho in Japanese
法華経の行者をば 第六天の魔王の必ず障うべきにて候、十境の中の魔境 此れなり
魔の習いは 善を障えて悪を造らしむるをば 悦ぶ事に候、強いて悪を造らざる者をば 力 及ばずして 善を造らしむ
又 二乗の行をなす物をば・あながちに怨をなして善をすすむるなり、 又 菩薩の行をなす物をば 遮つて 二乗の行をすすむ
是 後に 純円の行を一向になす者をば 兼別等に堕すなり
HOKEKYO NO GYŌJA WOBA DAI-ROKUTEN NO MAŌ KANARAZU SASAU BEKI NITE SŌRŌ,
JIK'KYO NO NAKA NO MAKYŌ KORE NARI
MA NO NARAI WA ZEN WO SASAETE AKU WO TSUKURASHIMU WOBA YOROKOBU KOTO NI SŌRŌ, SHIITE AKU WO TSUKURAZARU MONO WOBA CHIKARA OYOBAZU SHITE ZEN WO TSUKURASHIMU
MATA NIJŌ NO GYŌ WO NASU MONO WOBA・ANAGACHI NI ADA WO NASHITE ZEN WO SUSUMU NARI, MATA BOSATSU NO GYŌ WO NASU MONO WOBA SAEGIT'TE NIJŌ NO GYŌ WO SUSUMU
KONO NOCHI NI JUN-EN NO GYO WO IK'KO NI NASU MONO WOBA KENBETSU-TŌ NI OTOSU NARI
常忍抄
JŌNIN SHŌ
[稟権出界抄]
HON-GON SHUK'KAI SHŌ
参考文献: 「日蓮大聖人御書全集」
「御書をひもとく」
「英語で学ぶ御書」
第三文明社
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"

コメント

このブログの人気の投稿

人のために火をともせば・我がまへあきらかなるがごとし - if one lights a fire for others, one will brighten one’s own way.

湿れる木より火を出し乾ける土より水を儲けんが如く強盛に申すなり - praying as earnestly as though to produce fire from damp wood, or to obtain water from parched ground.

蒼蝿驥尾に附して万里を渡り 碧蘿松頭に懸りて千尋を延ぶ - A blue fly, if it clings to the tail of a thoroughbred horse, can travel ten thousand miles, and the green ivy that twines around the tall pine can grow to a thousand feet.