金剛不滅の仏身とならん事 あにかの仏にかわるべきや - Attain the Buddha’s body, which is as indestructible as a diamond. How then could they be different from that Buddha?



本文
法華経の行者となりて無始色心・本是理性・妙境妙智・金剛不滅の仏身とならん事 あに かの仏にかわるべきや
ほけきょう の ぎょうじゃ と なりて むししきしん・ほんぜりしょう・みょうきょうみょうち・こんごうふめつ の ぶっしん と ならん こと あに かの ほとけ に かわるべきや
船守弥三郎許御書
ふなもりやさぶろうもとごしょ 
[伊豆流罪事]
いずるざいじ
(1446頁)
弘長元年6月
(1261年)
通解(意訳)
法華経の行者になったなら、永遠に生死を繰り返してきた凡夫の生命に、本来から仏性が備わっているのだから(無始色心本是理性、むし しきしん・ほん ぜ りしょう)、
妙法によって無限の可能性を秘めた仏の境涯を開き、妙法の当体である御本尊は自分自身の胸中に存在している仏性である事を理解し、自覚して(妙境妙智、みょうきょう みょうち)、
信心を深く奮い起こしていくことで、何ものにも永遠に破壊されることない「絶対的な幸福境涯」(金剛不滅、こんごう ふめつ の 仏身)を確立できるのである。
この仏の境涯は、一切衆生に等しく備わっているのだから、どうして釈尊の仏の境涯と異なることがあろうか。

英語で御書
Gosho in English

Living beings like ourselves have dwelt in the sea of the sufferings of birth and death since time without beginning. But they become votaries of the Lotus Sutra, and realize that their bodies and minds, which have existed since the beginningless past, are inherently endowed with the eternally unchanging nature; awaken to their mystic reality with their mystic wisdom; and attain the Buddha’s body, which is as indestructible as a diamond.
How then could they be different from that Buddha?
" The Izu Exile "
"The Writings of Nichiren Daishonin", Vol.1, p. 36
June, 1261
[ --- ] is liberal translation.
参考文献:
「日蓮大聖人御書全集」
「御書をひもとく」
「英語で学ぶ御書」
第三文明社
Bibliography :
"The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"

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