色心二法共にあそばせたるこそ貴く候へ - It is reading the sutra with both one’s body and mind that is truly praiseworthy.



本文
法華経を 余人の よみ候は 口ばかり・ことば ばかりは・よめども 心はよまず・心はよめども 身によまず、色心二法共にあそばせたるこそ貴く候へ
 
土籠御書(1263頁)

文永8年(1271年)
10月
通解(意訳)
法華経を他の人が読む時は、書いてある文章をそのまま口や言葉で読んでも、「文章の奥底に込められた意味(文底)を考える」という求道心では読まない。また、文底を心で読んだとしても、その意味を自身の体験に置き換えたり、今の状況に当てはめて読まない。

身と心(色心二法)と共に、文底を読まれることは、尊いことなのである。

English Gosho

 Others read the Lotus Sutra with their mouths alone, in word alone, but they do not read it with their hearts. And even if they read it with their hearts, they do not read it with their actions.

 It is reading the sutra with both one’s body and mind that is truly praiseworthy. 
" Letter to Priest Nichirō in Prison "
October, 1271.
"The Writings of Nichiren Daishonin", Vol.1, p. 204

[ --- ] is liberal translation.

参考文献:「御書をひもとく」「英語で学ぶ御書」 第三文明社
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"

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