元品の法性は梵天・帝釈等と顕われ元品の無明は第六天の魔王と顕われたり - The fundamental nature of enlightenment manifests itself as Brahmā and Shakra, whereas the fundamental darkness manifests itself as the devil king of the sixth heaven.



本文
法華宗の心は一念三千・性悪性善・妙覚の位に猶 備われり

元品の法性は梵天・帝釈等と顕われ 元品の無明は第六天の魔王と顕われたり
治病大小権実違目
(997頁)
弘安元年6月
(1278年)
通解(意訳)
 日蓮仏教の根本である、一念三千の法門に人の心(境涯)の善悪を照らせば、善の心も悪の心も、本来人の心の本性に備わっているものである。そのため、仏の境涯を開いたとしても、心の本性が消える訳ではなく、心のあらゆる側面(一念三千)がそのまま備わっているのである。

この法理によって、善心によって開かれた法性には、梵天・帝釈天等の諸天善神の加護が顕れ、無明に陥った悪心には第六天の魔王が顕れるのである。

English Gosho
 The heart of the Lotus school* is the doctrine of three thousand realms in a single moment of life, which reveals that both good and evil are inherent even in those at the highest stage of perfect enlightenment.

 The fundamental nature of enlightenment manifests itself as Brahmā and Shakra, whereas the fundamental darkness manifests itself as the devil king of the sixth heaven.
*[Nichiren Buddhism]
" The Treatment of Illness "
June, 1278.
"The Writings of Nichiren Daishonin", Vol.1, p. 1113

[ --- ] is liberal translation.
参考文献:「日蓮大聖人御書全集」
「御書をひもとく」「英語で学ぶ御書」 第三文明社
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"

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