法華の行者をやしなうは慈悲の中の大慈悲の米穀なるべし - Rice that nourishes the votary of the Lotus Sutra must be rice of the utmost compassion



本文
法華の行者をやしなうは慈悲の中の大慈悲の米穀なるべし、一切衆生を利益するなればなり、故に仏舎利変じて米と成るとは是なるべし
米穀御書
[高橋殿御返事]
(1445頁) 
年月不明
(建治~弘安が有力)
(1275~78年)
通解(意訳)
 法華経の行者に供養する米穀(食物)は、大慈悲の米となるであろう。なぜなら、法華経の行者は、一切衆生を妙法の功力によって恩恵を与える(=利益する)、広宣流布の実践をされているからである。

 仏舎利は、一切衆生を法力によって恩恵を与えたと言われている。「仏舎利変じて米と成る」とは、その仏舎利が変じて、米穀はあらゆる衆生を利益するのである。
*寿司の米などを「シャリ」と呼ぶのは、この「仏舎利」が由来のようです。

English Gosho

 Rice that nourishes the votary of the Lotus Sutra must be rice of the utmost compassion, because it benefits all living beings.

 This is what is meant by the Buddha’s relics* turning into rice.
*As for calling rice of the sushi;"Shari", these Buddha's relics;"仏舎利 Bud-sha-ri" are like the origin.

" Properties of Rice "
The convincing opinion is 1275 - 1278
"The Writings of Nichiren Daishonin", Vol.1, p. 1117

[ --- ] is liberal translation.
参考文献:「日蓮大聖人御書全集」
「御書をひもとく」「英語で学ぶ御書」 第三文明社
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"

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