何として都の月をば詠め候べき - how can you admire the moon over the capital?



本文
鎌倉より京へは十二日の道なり、それを十一日余り歩をはこびて今一日に成りて歩を さしをきては何として都の月をば詠め候べき
新池御書
(1440頁)
弘安3年2月
(1280年)
通解(意訳)
鎌倉から京都へは12日の道のりである。それを11日ほど歩いて、あと1日になって歩くのをやめてしまったら、どうして都の月をながめることができようか。
同じように、信心を始めたとしても、途中で信心をやめて退転してしまえば、成仏への直道を閉ざすばかりか、謗法という大罪を犯す事になるのである。

English Gosho
 The journey from Kamakura to Kyoto takes twelve days. If you travel for eleven but stop with only one day remaining, how can you admire the moon over the capital?

[ The belief is also same. When stopping belief on the way even if belief is begun, it'll be to commit the sin which slanders the Lotus Sutra;Nichiren Buddhism, as well as closing the way to attainment the Buddhahood. ]

" Letter to Niike "
"The Writings of Nichiren Daishonin", Vol.1, p. 1027
February, 1280.

[ --- ] is liberal translation.
参考文献:
「日蓮大聖人御書全集」
「御書をひもとく」
「英語で学ぶ御書」
第三文明社
Bibliography :
"The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"

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