師子吼とは仏の説なり説法とは法華別にしては南無妙法蓮華経なり - The lion’s roar (shishi ku) is the preaching of the Buddha. The preaching of the Law means the preaching of the Lotus Sutra, or the preaching of Nam-myoho-renge-kyo in particular.
本文
御義口伝に云く 師子吼とは仏の説なり 説法とは法華 別にしては南無妙法蓮華経なり、師とは師匠授くる所の妙法、子とは弟子受くるところの妙法・吼とは師弟共に唱うる所の音声なり 作とは おこす と読むなり、末法にして南無妙法蓮華経を作すなり
御義口伝に云く 師子吼とは仏の説なり 説法とは法華 別にしては南無妙法蓮華経なり、師とは師匠授くる所の妙法、子とは弟子受くるところの妙法・吼とは師弟共に唱うる所の音声なり 作とは おこす と読むなり、末法にして南無妙法蓮華経を作すなり
御義口伝
勧持品十三箇の大事
第五 作師子吼の事
(748頁)
勧持品十三箇の大事
第五 作師子吼の事
(748頁)
通解(意訳)
御義口伝には、次のように仰せである。師子吼とは、仏の説法である。説法とは法華経の事であり、つまり「南無妙法蓮華経を説く事」である。
師子吼の「師(し)」とは、師匠である仏が弟子に授ける(教える)妙法であり、「子(し)」とは、弟子が受ける(習う)妙法であり、「吼(く)」とは、師匠と弟子(師弟)が、南無妙法蓮華経と共に唱える、題目の音声の事という意味である。
「作(さ)」とは「おこす」と読む。これらを踏まえて、「師子吼を作す(ししく を おこす」という意味であり、末法において南無妙法蓮華経をおこすということである。「作師子吼」とは、厳しい現実社会のうえで、弟子が師匠の教えの通りに実践し、師匠と共に南無妙法蓮華経と吼えて、弟子が自ら「師匠のため、広宣流布のために」と立ち上がり、戦い抜いていく事である。
御義口伝には、次のように仰せである。師子吼とは、仏の説法である。説法とは法華経の事であり、つまり「南無妙法蓮華経を説く事」である。
師子吼の「師(し)」とは、師匠である仏が弟子に授ける(教える)妙法であり、「子(し)」とは、弟子が受ける(習う)妙法であり、「吼(く)」とは、師匠と弟子(師弟)が、南無妙法蓮華経と共に唱える、題目の音声の事という意味である。
「作(さ)」とは「おこす」と読む。これらを踏まえて、「師子吼を作す(ししく を おこす」という意味であり、末法において南無妙法蓮華経をおこすということである。「作師子吼」とは、厳しい現実社会のうえで、弟子が師匠の教えの通りに実践し、師匠と共に南無妙法蓮華経と吼えて、弟子が自ら「師匠のため、広宣流布のために」と立ち上がり、戦い抜いていく事である。
English Gosho
The Record of the Orally Transmitted Teachings says: The lion’s roar (shishi ku) is the preaching of the Buddha. The preaching of the Law means the preaching of the Lotus Sutra, or the preaching of Nam-myoho-renge-kyo in particular.
The first shi of the word shishi, or “lion” [which means “teacher”], is the Wonderful Law that is passed on by the teacher. The second shi [which means “child”] is the Wonderful Law as it is received by the disciples. The “roar” is the sound of the teacher and the disciples chanting in unison.
The verb sa, “to make” or “to roar,” should here be understood to mean to initiate or to put forth. It refers to the initiating of Nam-myoho-renge-kyo in the Latter Day of the Law.
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Chapter Thirteen: Encouraging Devotion
Thirteen important points
Point Five, on the words “to roar the lion’s roar” (sa shishi ku)
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"
Part 1, 111
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[ --- ] is liberal translation.
Interpretation (liberal translation)Chapter Thirteen: Encouraging Devotion
Thirteen important points
Point Five, on the words “to roar the lion’s roar” (sa shishi ku)
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"
Part 1, 111
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[ --- ] is liberal translation.
On the words " to roar the lion's roar” (sa shishi ku) " which means ,
In the hard reality societies, disciples to practice as of the teachings of the master, and roaring Nam-myoho-renge-kyo along with the master.
The disciples voluntarily "I will fight and rising for the teacher, and spread for the spirit of Nichiren Buddhism".
参考文献:「日蓮大聖人御書全集」
「御書をひもとく」「英語で学ぶ御書」 第三文明社
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"
「御書をひもとく」「英語で学ぶ御書」 第三文明社
Bibliography : "The Writings of Nichiren Daishonin"
"The Record of The Orally Transmitted Teachings"
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